Monday, September 28, 2015

Mari Belajar Bahasa Jepun Episod 1

Irasshaimase!

Baru beberapa minggu start kuliah di UNIMAS. Untuk semester pertama, aku ada ambil kursus Bahasa Jepun Tahap 1 untuk additional language. So dalam aku belajar dan mendalami bahasa Jepun, jadi aku akan share setiap pelajaran dalam kelas dekat dalam blog aku.


Moga moga entry yang aku taip ini memberi manfaat dekat korang yang membaca.
Terima kasih . Semoga berjaya buat aku dan juga buat korang.


First lesson: Hafal Hiragana


sebagai permulaan untuk belajar sesuatu, kita mesti paham basic.
aku ambil masa seminggu untuk hafal Hiragana. alaaaa. kalau kecik2 dulu kau boleh je hafal ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ. Takkan lah tak boleh kau hafal ni kan?

Hafal ni, mesti banyak kali practice. beli buku petak2 besar (macam buku untuk math waktu tadika) untuk ulang bnyak kali menulis hiragana. 

Kalau aku, aku pisahkan dulu bentuk yang hampir sama . So finally aku pisahkan 46 hiragana ni dalam beberapa group. 

Hiragana Paling Susah
あ - a
ぬ - nu
め - me
ゆ - yu
を - wo

Hiragana tak berapa susah
か - ka
き - ki
さ - sa
せ - se
の - no
も - mo
や - ya

Hiragana banyak putar2
ふ- fu/hu
な- na

Hiragana banyak bentuk T
ほ- ho
お - o
よ - yo
け - ke
ま - ma
は - ha
む - mu
す - su
た - ta

Hiragana banyak bentuk Z
ね - ne
わ - wa
れ - re
る -ru
ろ -ro
み -mi
え -e 
そ-so

Hiragana paling simple
に- ni
い - i
う- u
つ - tsu
て - te
と - to
く - ku
へ -he
こ -ko
ら -ra
り- ri
ち- chi
し-shi
ひ- hi

lepas pisahkan dalam group macam ni, korang hafal satu group dalam satu hari. hafal dan ingat cara penulisan. so ini lesson pertama. see u guys on lesson ke dua!! harap2 korang hafal dah waktu aku nak post lesson ke dua nanti.

1 comment:

  1. hahaha.. good luck nono.. ni masi ok lagi.. tggu next level..

    ReplyDelete